A. Purczyński
Synteza i analiza kinematyczna mechanizmu łącznika elektroenergetycznego1.WprowadzenieW budowie łączników elektroenergetycznych szerokie zastosowanie znalazły mechanizmy dźwigniowe. Większość z tych mechanizmów stanowią pochodne czworoboku przegubowego, który pozwala na spełnienie wielu różnorodnych warunków ruchu. Rysunek 1 przedstawia przykład wykorzystania przekładni czworobokowej w budowie odłącznika SN [4]. ![]() ![]() Rys. 1. Odłącznik SN i jego układ kinematyczny W projektowaniu aparatów elektroenergetycznych warunki te zwykle dotyczą:
Analiza kinematyczna wybranych wariantów mechanizmu obejmuje opracowanie charakterystyk czasowych drogi styku ruchomego, jego prędkości, przyspieszenia i przełożenia. Charakterystyki te stanowią podstawę do przeprowadzenia analizy dynamicznej przy projektowaniu mechanizmu łącznika elektroenergetycznego. 2. Metoda pomiarówDo badań mechanizmu prostowodowego opartego na przekładni czworobokowej z przedłużonym łącznikiem wykorzystano prosty model listewkowy (rys. 4). Podobny model był np. wykorzystywany przy opracowywaniu schematu kinematycznego bieguna wyłącznika małoolejowego [1]. Model ten jest przydatny nie tylko do określenia odpowiedniego czworoboku przegubowego i wyznaczenia jego położenia na płaszczyźnie, ale także w prosty sposób pozwala na wyznaczenie obszaru zajmowanego przez ogniwa przekładni podczas przestawiania styku ruchomego.Zadanie postawione w ćwiczeniu polega na wyznaczeniu czworoboku przegubowego realizującego tor możliwie prostoliniowy na drodze punktu C. Rozwiązanie zadania wymaga określenia dziewięciu parametrów (cztery długości ogniw, trzy – położenie ostoi na płaszczyźnie i dwa – położenia punktu C względem mechanizmu łącznika). Sposób wyboru najlepszego rozwiązania wymaga odwołania się do ustaleń związanych z prostowodem dokładnym (rys. 3). Jest on oparty na mechanizmie korbowo-wodzikowym. Postępowanie polegające na sprawdzaniu wszystkich możliwych wariantów na modelu jest niecelowe, gdyż pozwala on na wykonanie 3072 różnych układów. Schemat prostowodu dokładnego przedstawia rysunek 3.
AB = BC = BO Wadami takiego rozwiązania są :
3. Sposób przeprowadzenia pomiarówZmieniając długość ogniw i położenie wału O2 należy sprawdzić trajektorie punktu C. Na tej podstawie ustalić schemat kinematyczny czworoboku dla którego punkt C będzie zakreślał krzywą najbardziej zbliżoną do prostej. Dla wybranego wariantu trajektorii odchylenie nie powinno być większe niż ?2 mm. Tor ten należy wykreślić na papierze milimetrowym podłożonym pod pisak związany z punktem C. Równocześnie można otrzymać charakterystykę kinematyczną punktu C:sc = f(φO1) Gdzie: sc – droga punktu C; φO1 – kąt zakreślany przez korbę wokół punktu O1. W tym celu należy wyznaczyć położenie punktu C w przerwie międzystykowej zmieniając kąt φ co 10°. Wyniki syntezy mechanizmu prostowodowego i pomiarów jego charakterystyki kinematycznej zestawić w tablicy 1. Tablica 1
(...)x – odległość mierzona wzdłuż osi odciętych; (...)y – odległość mierzona wzdłuż osi rzędnych; Ψ - kąt jaki tworzy ostoja z osią odciętych. 4. Opracowanie wyników pomiarówNa podstawie wyników uzyskanych z badań należy wykreślić charakterystykę kinematyczną sc = f(φO1). Dla danej stałej prędkości obrotowej wału korby wyznaczyć graficznie prędkości punktu C w czterech położeniach: otwarcia (p.o.), środkowym (p.ś.), uzyskania /utraty styczności styków (p.u.s.s.) i położenia zamknięcia (p.z.). Należy wykorzystać do tego celu metodę biegunowych planów prędkości. Dla tych samych czterech położeń styku ruchomego i stałej prędkości kątowej obliczyć stosunek prędkości styku do prędkości końca ogniwa O1B/(vB).Wyniki zestawić w tablicy 2 i przedstawić w formie wykresów vc=f(φO1) i vc/vB = f(φ)01). Tablica 2
W ćwiczeniu wykorzystuje się nowszą wersję prostowodu z ułatwioną regulacją długości dźwigni i nastawianiem kątów obrotu. 4. Literatura
|